May 2, 2014

pembenihan ikan

salam, beberapa pembaca bertanya macam mana kami boleh membiakan ikan ketutu pada jumlah yang besar dan mereka gagal membiakan ikan ini. Kebanyakan cuma sampai hari ke 12  atau hari 17 dari tarikh tetas dan hampir semua ikan mati.

Bagi saya, ada beberapa sebab ikan ini mati.

1. kulat . telur ikan ini tidak menetas serentak seperti ikan keli dan hampir semua ikan lain ie dalam tempuh masa 1-4 jam, semua telur menetas.ikan ini mengambil masa 3-7 hari untuk menetas semua. ini menyebabkan air dalan kolam tetasan kotor dan sesuai untuk kulat.

2. makanan yang di beri tidak sesuai dengan sais mulut ikan. ikan ketutu yang baru menetas mempunyai sais mulut yang kecil ie antara 40-55 micron dan tekak yang lebih kecil ie 35-45 mikron.  oleh itu tidak banyak makanan yang boleh di tangkap dan di telah oleh rega ketutu ini kecuali zoo plankton peringkat cucu cicit.

3. makanan di beri tidak berzat. teknik memperkayakan zooplankton amat penting sebab kalau tidak rega akan makan cuma tisu kulitt zooplankton yang tidak berkhasiat.

4 ju mlah makanan yang tidak cukup. ini amat penting sebab rega ketutu seperti rega ikan kerapi amat perlahan dalam menangkap makanan hidup (zoo plankton ). oleh itu mesti terdapat zoo plankton dalam kepadatan yang tinggi dalam kolam asuhan rega untuk menyenangkan rega mendapat makanan yang telah diperkayakan.

eof

No comments: