June 4, 2011

Makanan benih ikan/udang

salam.

Satu soalan yang kerap ke beri kepada saya ialah apa nak beri makan kepada benih ikan yang baru lahir. Ada yang tanya moina atau rotifer atau artemia boleh tak? Masa saya baru belajar buat benih, persoalan yang sama selalu timbul. Mengikut pengalaman, jawapan yang mudah ialah apa saya yang bergerah boleh di beri kepada ikan. Yang penting ialah:

1. sais makanan yang di beri mesti boleh di makan oleh anak ikan tersebut. Oleh itu sais sauk atau filter yang di guna amat penting. Filter yang ada dalam pasaran adalan antara 25micron, 50micron, 100 micron, 200micron, 300 micron sampai 900 micron. Olah itu untuk ikan yang mempunyai mulut bersais 100 micron, filter yang sesuai patut digunakan untuk menangkap makanan yang sesuai.
2. makan yang di beri mesti mempunyai nutriet yang di perlukan. Selalu nya makanan hidup yang di berikan adalah pembawa nutrient. Oleh itu ia mesti di perkayakan dengan benda benda berkhasiat seperti micro pellet (sais 50-200micron), darah, green water, minyak ikan etc.

Dalam pada itu, jangan terlampau memilih makana sebab rotifer yang selalu bersais 100-200 micron mempunyai cucu cicit bersais 30-40micron masa di lahirkan.

salam

No comments: