November 26, 2007

Pasaran ikan (1)

Di Petaling Jaya, saya menjalankan perniagaan jual beli ikan air tawar khas untuk restoren makanan laut Cina. Tujuannya ialah untuk memahami keperluan mereka supaya kita boleh mengeluarkan barangan ( makanan - ikan) seperti yang di perlukan dari segi ikan, pembekuan, pembungkusan, penghantaran, pembayaran dll. Perniagaan ini bermula pada tahun 2006, bulan Julai.

Ikan Kelulang (baung batu)

Perkara perkara asas yang perlu di fahami boleh saya bahagikan kepada beberapa bahagian.



Ikan Ketutu

1. Jenis jenis ikan yang di perlukan antaranya adalah termasuk ikan ketutu, krai, tengalan,kelululang, tapah dan lain lain. Sais yang di perlukan untuk kebanyakan ikan ialah atas dari sekilo se ekor kerana sais ini sesuai untuk dimakan oleh dua tiga orang dan muat untuk satu pinggan. Untuk belut, saiz yang perlu ialah 200gm keatas.






Ikan Krai




2. untuk beberapa jenis ikan, rupa bentuk (texture)daging dan keadaan kulit ikan juga penting. Seperti contoh, kulit dan isi ikan baung akan menjadi liat atau keras untuk kebanyakan ikan yang lebih dari dua kilo. Untuk ikan baung sangkar, kadang kadang ikan yang lebih dari 1.5 kilo pun keras. Kulit ikan tapah yang lebih 15 kilo selalunya keras atau liat. Ini boleh di uji dengan mengambil sedikit ikan tersebut sama ada di ekor atau di perut dan di rebus. Gahak selalunya kalau ekor dah kuning dan berat lebih dari 7 kilo dah liat.





Ikan Tengalan


3. Ikan hidup lawan ikan mati. Untuk kebanyakan ikan, restoran suka jika ikan ini dalam keadaan hidup. Macam manapun tak semua restoren ada akuarium. Kalau udang tu akuarium perlu chiller dan protien skimmer. Harga akan meningkat jika ikan di hantar hidup. Tiga jenis ikan mesti dihantar hidup ia itu ketutu, bujuk dan haruan.



4. Ikan liar tak tahan lama di dalam akuarium walaupun kadang kadang ada pengecualian.



5. Ikan temoleh/tamalian kuning jarang di gunakan oleh restoren kecuali dalam keadaan hidup. Isi temoleh sedikit keras berbanding kap sisik kasar/rumput/hitam/perak.



6. Untuk patin buah sangkar, ianya bagus di masak selepas dibekukan kerana lubang lendir dibelakang sirip akan kering selepas ikan dibeku.



7. kebanyak ikan di masak dengan cara dikukus atau direbus dan ditambah kuah kicap dan halia goreng kecuali ikan haruan yang digoreng dan dimasuk kedalam bubur nasi.



8. Untuk udang galah, jumlah otak kuning di kepala ada amat penting untuk menentukan sedapnya udang tersebut.



Bersambung

No comments: